OEM-leverandører ser frem til, at scrubbermarkedet vender retur
Efter tilbagegang som følge af COVID-19-påvirkningen og lave oliepriser er det globale marked for marinescrubbere ved at tage fart igen. Det ses i hele forsyningskæden, hvor virksomheder som den norske ventilatorspecialist Flebu forventer stor efterspørgsel efter marinescrubbere de kommende år.
De faldende oliepriser og COVID-19 satte en stopper for fem års fortsat vækst på scrubbermarkedet. Nu stiger den globale efterspørgsel efter marinescrubbere igen og forventes at blive til et marked på 6.950 millioner USD i 2025.
Med de stigende priser på brændstofolie med lavt svovlindhold vender skibsredere igen tilbage til scrubbere for at overholde IMO's regler for svovlemissioner. Det betyder flere ordrer til scrubberproducenter og deres leverandører. En af disse virksomheder er Flebu, der fremstiller centrifugalventilatorer og andre stålprodukter af høj kvalitet til den maritime industri.
– Under den første opbygning og acceleration af markedet for scrubbere til marinesektoren fra 2014 til 2019 var det en udfordring at levere ventilatorer nok til at opfylde efterspørgslen. Vi har set et totalt stop under pandemien, men vi forventer, at markedet for scrubbere vil blive højere end aktiviteten i de foregående år, siger Trond Bøe, Group CEO for Flebu.
Trond Bøe peger på konsekvenserne af de stadigt strengere lovgivningsmæssige krav, f.eks. Carbon Intensity Indicator (CII), der bedømmer skibe fra A (bedst) til E (dårligst) ud fra, hvor effektivt skibet transporterer gods eller passagerer. Mellem 70 og 80 procent af alle aktive massegodsskibe, containerskibe, tankskibe og gastankskibe kræver forbedringer inden 2030 for at opretholde en CII-klassificering på A, B eller C.
Alternative brændstoffer er årtier væk
Efterspørgslen efter scrubbere afhænger også af tilgængeligheden af alternative brændstofkilder som ethanol, LNG, ammoniak og brint.
– I branchen taler man meget om muligheden for fremtidige lavemissionsbrændstoffer. Når vellykkede alternativer er blevet modne, vil der være behov for en fyldestgørende infrastruktur. I øjeblikket er elektricitet ikke en mulighed for større fartøjer. Man tror ikke meget på brint på grund af temperaturkravene, og de første ammoniakdrevne fartøjer forventes i 2026. Kort sagt, mange skibe kommer til at sejle på olie i mange år endnu, og de fleste af dem vil kræve scrubbere for at opfylde emissionsstandarderne, siger Trond Bøe.
Mere komplekse scrubbersystemer
De øgede krav påvirker også designet af marinescrubbere. Efterhånden som scrubberteknologien udvikler sig til at omfatte flere applikationer, herunder skibets kedel, bliver systemerne mere komplekse og følsomme over for trykforskelle.
- Scrubbermarkedet skifter fra at kræve enorme højtryksblæsere til mere varieret udstyr. Kedlen er forbundet med scrubberanlægget på mange skibe, så vi er nødt til at bruge mindre ventilatorer for at styre trykket præcist. Derfor designer vi næsten alle vores ventilatorer efter kundespecifikationer. Vores valg af specifikke materialer og pumpehjuldesign er baseret på gassens sammensætning og scrubberanlæggets dimensioner, siger Trond Bøe.
Flebu har brugt Hoyer Motors som deres primære motorleverandør siden 2018.
– Vi har valgt Hoyer Motors på grund af deres store produktkendskab, den pålidelige kvalitet, korte leveringstid og konkurrencedygtige priser. I de fleste tilfælde bruger vi standard-marinemotorer, men Hoyer yder god support til specialløsninger og naturligvis alle de korrekte typer af godkendelser, der kræves til marinebrug, siger Trond Bøe.
Fakta om Flebu
- Siden 1955 har Flebu leveret næsten 26.000 centrifugalventilatorer, støjdæmpere og dæmpere af høj kvalitet til de globale brancher for energi, marine og offshore.
- Flebu-koncernen består af moderselskabet Flebu International i Sandvika, Norge, med datterselskaberne Flebu Svenska i Växjö, Sverige, Flebu Finland i Tampere, Finland og Flebu Eesti i Tallinn, Estland.
- Flebu har netop lanceret et nyt "Light"-sortiment. En serie af lavtryksventilatorer, der er nyttige til luftløsninger med afblæsning og tætning.