DK
DE
CN
GB

Finnlines' kommende Ro-Pax-flagskibe sætter nye standarder

To nye hybride Ro-Pax-fartøjer hæver barren for fragt, passagertrafik og miljøvenlig sejlads. Ventilationen i skibenes maskinrum og fragtområde er produceret af Hoyers italienske kunde Ilmed og designet til maksimal energieffektivitet under omskiftelige forhold.

07/01/2021

For at imødekomme kundernes ønsker om effektiv fragt, behagelige skibsrejser og miljørigtig transport har det finske rederi Finnlines bestilt to nye ”superstar” Ro-Pax skibe fra China Merchants Jinling Shipyard.

De to hybridfærger, der vil rumme 5.100 banemeter køretøjer og 1.100 passagerer, er tiltænkt rollen som rederiets nye flagskibe på ruten mellem Finland og Sverige fra 2023. Undervejs vil passagererne kunne nyde turen gennem det naturskønne øhav fra de rummelige udendørsarealer.

Nye standarder

De to nye Ro-Pax skibe vil på flere områder være med til at sætte nye standarder for miljø og effektivitet.

Både belysning og ventilation er særligt designet til at optimere energieffektiviteten under alle tænkelige forhold. Og når skibene ligger til kaj, sikrer anlæg til land-strøm , at der ikke udledes forurening fra skorstenene.

Finnlines har desuden brugt tid på at optimere processerne for godshåndtering, så af- og pålæsning kommer til at foregå langt mere effektivt, hvilket reducerer miljøpåvirkningen, når skibene er i havn. Forbedringerne betyder også, at de nye skibe tilsammen øger godskapaciteten med 40 procent i forhold til de nuværende skibe på ruten.

Modstandsdygtig italiensk ventilation

Dele af skibenes HVAC-system er leveret af italienske Ilmed Ventilazione Industriale Srl (IVI Srl), der er specialister i high-performance-ventilation til marinebrug. Ilmed har designet ventilationen til skibenes lastrum og maskinrum, hvor luftgennemstrømning og tryk til enhver tid skal fungere perfekt. Til at drive ventilationssystemets aksialventilatorer har Ilmed benyttet 50 Hoyer marinemotorer på hvert skib.

‒ Ilmed har stor erfaring i at designe ventilation til de områder på et skib, der kræver ekstra robuste applikationer, såsom motorrum, lastrum og passagerområder. Til disse to skibe har vi leveret eksplosionssikre motorer fra vores nye Ex-program til marinebrug samt energieffektive IE3 motorer. Selv om IE3 ikke er et lovkrav ved dette projekt, så har det været et tydeligt ønske fra kunden at optimere energieffektiviteten, siger Adam Slupinski, Segment Manager – HVAC hos Hoyer.

Asiatisk supply chain

HVAC-installationerne er produceret på Ilmeds italienske facilitet. Men både Ilmed og Hoyer er opmærksomme på vigtigheden af det kinesiske marked for skibsproduktion, og begge virksomheder er til stede i Kina. Derfor kan det tænkes, at fremtidige Hoyer-projekter, både med Ilmed og andre europæiske OEM-producenter, vil kunne afvikles lokalt.

‒ De kinesiske værfter står for en stor del af den globale skibsproduktion, og da vores nye Ex-linje produceres i Kina, vil det være nærliggende at udnytte muligheden for at samle hele produktionen tæt på slutkunderne. Det vil medføre betydelige fordele i form af hurtigere levering, øget fleksibilitet og nedsat miljøbelastning fra transport, siger Adam Slupinski.

FAKTA OM DE NYE ROPAX-SKIBE

  • Bygget for det finske rederi Finnlines
  • Værft: China Merchants Jinling Shipyard i Weihei, Kina
  • Rute: Finland-Sverige
  • Passagerkapacitet: 1.100 passagerer.
  • Fragtkapacitet: 5,100 banemeter, svarende til 250 lastbiler.
  • Dimensioner: 235 meter i længden og 33,3 meter i bredden
  • GT: 68.460
  • Topfart: 20,5 knob

OM HOYER EX-MOTORSERIE

Serien af eksplosionssikre Ex-marinemotorer er designet til applikationer i eksplosive marinemiljøer. Ex-motorerne er karakteriseret ved høj kvalitet og et gennemprøvet, robust design i henhold til internationale standarder. Alle motorer i serien leveres med let adgang til den nødvendige dokumentation.

Vil du vide mere om marineapplikationer?

Under Marine i sektionen Brancher kan du læse mere om vores tilgang til marinemarkedet, og du kan blandt andet finde typiske anvendelsesformål og information om test og klasning.