Minus 60 graders kulde uden motorproblemer
Når en elektromotor skal bruges på isbrydere i arktiske farvande, skal den kunne fungere upåklageligt i minus 60 graders kulde. For at klare den opgave blev Hoyers marinemotorer modificeret med specialfremstillede dele og efterfølgende grundigt testet i iskolde omgivelser.
Det kræver særligt udstyr, når isbrydere af typen Aker Arc 130 Icebreaking Support Vessel skal bane sig vej gennem to meter tyk polaris nord for Sibirien. Den globale opvarmning har gjort sejlruterne nord om Rusland mere farbare, men skibe udsættes stadig for ekstreme påvirkninger i de iskolde arktiske farvande. Derfor var der behov for specialløsninger, da spanske Fluid Mechanica bestilte marinemotorer til ankerspillet på de hårdføre isbrydere.
Specialkomponenter
I alt skulle Hoyer levere 8 motorer mellem 15 kW og 37 kW. Det var et krav fra det russiske værft Vyborg Shipyard, at de kunne fungere i lufttemperaturer ned til minus 60 grader celsius. Derfor blev flere vitale komponenter ændret, så motorerne kunne modstå de voldsomme kuldegrader.
– Vi tilpassede vores marinemotorer med specielle lejer, særlige pakninger og olietætningsringe af teflonmateriale. De fik også monteret kølevinger af metal. Normalt er kølevingerne af plast, men i temperaturer under minus 30 grader er der risiko for, at det materiale knækker, siger Adam Slupinski, Country Manager i Hoyer.
Et døgn i klimakammer
Før motorerne kunne leveres, skulle de bestå en kuldetest, som dokumentation for, at de kunne klare kulden. Denne dokumentation var blandt andet en forudsætning for, at motorerne kunne klassificeres i henhold til kravene fra Russian Maritime Register of Shipping (RMRS). Til det formål allierede Hoyer sig med testinstitutet DELTA.
– Generelt er problemstillingen i kolde omgivelser, at fugt i lejer eller frossen olie kan låse bevægelige emner fast. Det er især tilfældet, når motoren skal starte efter at have stået slukket i meget kolde omgivelser. Derfor placerede vi en motor i et klimakammer, hvor vi lod den stå slukket i et døgn ved minus 60 grader, for derefter at tænde den. Den fungerede upåklageligt, fortæller Account Manager Erik Jensen fra DELTA.
Hurtig levering
Efter godkendt test og klassificering blev motorerne leveret hos Fluid Mechanica og derfra videre til Vyborg Shipyard som en del af ankerspillet. Trods behovet for specielle modifikationer og den særlige kuldetest blev ordren leveret på rekordtid.
– Fordi vi selv er i stand til at ombygge og modificere vores motorer, fik vi hurtigt klargjort motorerne til test og vi kunne levere dem med en bestået kuldetest samt RMRS certificering på under 6 uger efter bestilling, siger Adam Slupinski og forsætter:
– Næste gang vi får et lignende projekt kan vi levere endnu hurtigere, da vi nu har erfaringen såvel som testdokumentation og interne procedurer på plads.
Fakta om ankerspillet
- Elektrisk drevet ankerspil Fluidmecanica M-250
- Maksimalt forankringstræk 252kn
Fakta om Aker Arc 130 Icebreaking support vessel
- Isbryder designet til sejlads i arktiske farvande
- Længde: 122 meter
- Bredde: 25 meter
- Dybgang: 8 meter
- Isbryderkapacitet: 2 knob i 2 meter is + 30 centimeter sne