DK
DE
CN
GB

Fuld kraft sidelæns

Hollandske Global Marine Engineering (GME), der fremstiller thrustere til fartøjer verden over har netop fået leveret en 500 kW motor fra Hoyer. Motoren anvendes til en kraftfuld thruster der kan dreje 360 grader, og dermed gøre det lettere for et skib at manøvrere præcist, selv ved lav fart.

04/03/2016

Når store containerskibe, færger og andre maritime fartøjer skal ind og ud af travle og stærkt trafikerede havnebassiner, har de brug for at kunne manøvrere præcist og pålideligt, selv ved lave hastigheder. Her er de såkaldte bow thrusters til stor hjælp. Hollandske Global Marine Engineering er specialister i fremstilling af disse propeller og Hoyer har været primær leverandør af elektromotorer til hollænderne siden 2011. De har netop leveret en 500 kW motor, der er certificeret i henhold til den russiske RMRS-standard og skal bruges på en sænkbar azimuth bow thruster.

360 graders thruster

Ifølge Managing Director for Global Marine Engineering Robin Franken er det blandt andet de rette certificeringer, der gør Hoyer til den helt rigtige samarbejdspartner:

"Motoren installeres i vores nye sænkbare azimuth thruster af typen GRA1350. En azimuth thruster kan dreje 360 grader rundt, hvilket giver en stor forbedring af fartøjets manøvredygtighed. Thrusteren er kraftig nok til, at den også kan anvendes til primær fremdrift, og den skal bruges til at manøvrere skibet ved lav hastighed. I dette tilfælde har kunden specificeret, at thrusteren skal være certificeret i henhold til RMRS, og her er det en stor fordel for os, at Hoyer kan levere motorer, der allerede har de nødvendige certificeringer."

Driftsikkerhed er afgørende

Hovedparten af de motorer, som Hoyer leverer til Global Marine Engineering, er standardmotorer, der allerede er typegodkendt i henhold til kravene fra de vigtigste maritime klasseselskaber, som eksempelvis ABS, LRS eller DNV-GL. Derfor kan Hoyer ofte opretholde en hurtig leveringstid. Robin Franken fremhæver desuden driftssikkerhed og høj kvalitet som baggrund for at vælge Hoyer som leverandør:

"Vores motto er ”first time is right”, og det er vigtigt for os, at vores kunder kan stole på kvaliteten af vores produkter. Vi leverer thrustere til skibe verden over, for eksempel til skibe bygget ved Austal i Australien og Damen, der har værfter i mange forskellige lande. Stort set alle skibe forsynes i dag med en bow thruster, og det samme gør mange ældre modeller, når de er på værft. Så det er et forretningsområde i vækst."

Fakta – hvad er bow thrusters?

På boven af de fleste moderne skibe gemmer der sig ofte en elektrisk drevet propel, kaldet en bow thruster, lige under vandlinjen. Når propellen aktiveres, kan fartøjet bevæge sig sidelæns, uafhængigt af skibets hovedmotor. En bovpropel kan være en stor hjælp for skibets besætning, når der skal lægges til kaj eller udføres andre præcise manøvrer. Teknologien anvendes ikke kun til skibe, men også til mange andre typer maritime fartøjer, eksempelvis flydekraner og bjærgningsfartøjer.

GME bow thrustere kan også anvendes til såkaldt dynamisk positionering, hvor et avanceret GPS system af sensorer og computersoftware kontinuerligt justerer fartøjets position på baggrund af påvirkninger fra vind og havstrømme. Dynamisk positionering kan blandt andet bruges til at fastholde en bestemt position på steder, hvor det ikke er muligt at kaste anker.

Fakta om Global Marine Engineering

  • Etableret i 1981
  • Hovedsæde i Heijningen i Holland
  • Leverer thrustere og propulsionsystemer til skibsværfter verden over
  • Leveringsdygtig i thrusters med en diameter fra 370 mm til 2400 mm