DK
DE
CN
GB

Fransk krydstogtskib proppet med bæredygtig teknologi

Det imponerende krydstogtskib MSC World Europa udstråler både luksus og bæredygtighed. Det LNG-drevne kæmpeskib, der bliver bygget af det franske skibsværft Chantiers de I’Atlantique, er et eksempel på, hvordan krydstogtbranchen målrettet løfter ansvaret for at udvikle mere miljøvenlige skibe.

11/02/2021

Med sin futuristiske Y-form og 330 meter lange, strømlinede profil bliver MSC World Europa et imponerende syn, når det i 2022 kan stå til søs. MSC World Europa er det første af i alt fire planlagte krydstogtskibe i World-klassen, som MSC Cruises har bestilt hos det anerkendte franske skibsværft Chantiers de I’Atlantique.

Bag det elegante ydre gemmer der sig masser af teknologi, der ikke blot skal gøre sejladsen til en luksuriøs og komfortabel oplevelse for passagererne, men også skånsom for miljøet. MSC World Europa vil blive drevet af Liquified Natural Gas (LNG) fra integrerede solid oxide brændselsceller (SOFC). Det er første gang, at LNG-drevne brændselsceller bliver anvendt på et krydstogtskib, og de forventes at reducere skibets udledning af drivhusgasser med 30 procent sammenlignet med en konventionel LNG-motor.

Energioptimeret ventilation

LNG-brændselscellerne er udviklet som del af R&D-programmet Ecorizon®, som Chantiers de I’Atlantique har taget initiativ til i samarbejde med den franske regering. Og de banebrydende brændselsceller er ikke det eneste eksempel på bæredygtig teknologi om bord. Skibet bliver også udstyret med et avanceret spildevandsanlæg samt et ventilationssystem med høj energieffektivitet.
Ventilationen er leveret af Novenco Marine & Offshore, der anvender 75 Hoyer IE3 marinemotorer til både centrifugal- og aksialventilatorer. De er blandt andet installeret i skibets maskinrum, hvor kravene til pålidelig og robust ydeevne er ekstra høje.

– Vi har gennem årene leveret motorer til en del projekter hos Chantiers de I’Atlantique og vores motorer er specificeret på makers list til de forskellige underleverandører til byggeriet af MSC World Europa. I dette tilfælde har vi leveret energieffektive IE3 marine motorer. Disse motorer overholder høje krav til virkningsgraderne, hvilket kan aflæses direkte på energiforbruget, siger Adam Slupinski, Segment Manager – HVAC hos Hoyer.

Krydstogtbranchen tager ansvaret seriøst

Hverken MSC Cruises eller Chantiers de I’Atlantique lægger skjul på, at investeringen i bæredygtig teknologi ligger langt ud over, hvad der kræves for at leve op til lovkrav og internationale standarder. I stedet gør både rederi og værft en dyd ud af at gå i front på vejen mod totalt CO2-neutral og bæredygtig krydstogtsejlads.

‒ Krydstogtsbranchen er en luksusbranche, der længe har været i boom på grund af den kraftigt stigende interesse for krydstogt. Branchen har i flere år været maritim frontløber på energieffektivitet og miljøfokus. Det mærker vi også på vores leverancer til krydstogtskibene. Når der skal bestilles motorer, skal det gerne være IE3, og der er stort fokus på ansvarlighed, bæredygtighed og energieffektivitet, siger Adam Slupinski.

Ud over miljø- og energioptimering er der på grund af Corona-pandemien også øget fokus på sundhed og sikkerhed i branchen. Derfor er flere krydstogtselskaber i færd med at opgradere deres HVAC-systemer med High Efficiency Particulate Air (HEPA) filtre, der kan forebygge spredningen af langt de fleste luftbårne vira og andre patogener. Brugen af HEPA-filtre kræver betydeligt mere energi til HVAC-systemet, hvilket potentielt vil kræve en omfattende opgradering af kapaciteten på både eksisterende og nye skibe.

Fakta om MSC World Europa

  • Bygget til MCS Cruises som det første af i alt fire skibe i World-klassen.
  • Værft: Chantiers de l’Atlantique, Frankrig
  • Max. passagerkapacitet: 6.850 passagerer.
  • 330 meter langt
  • GT: 205.000
  • Topfart: 20,5 knob

Hoyers motorer på MSC World Europa

  • 75 stk. motorer op til 64 kW
  • Alle motorer er fra Hoyers produktlinje med IE3 virkningsgrad
  • IP56
  • BV klasning
  • Leveret til aksial- og centrifugalventilatorer produceret af Novenco Marine & Offshore's OEM-underleverandører i Danmark, Sydkorea og Polen