Alle motorer på dæk: Det kræver robust udstyr at overleve de saltholdige have
Fra lastekraner til fortøjningsspil. Udstyr på dækket spiller en vigtig rolle på skibe af alle typer og størrelser. Og for at overleve saltvandssprøjt, skal delene i det vigtige marineudstyr være lige så robuste som de sømænd, der betjener dem.
Hvis du går på dækket på et søgående fartøj, er det sandsynligvis ikke vanskeligt at få øje på dækudstyr med en elektromotor indeni. På fiskerbåde, krydstogtskibe, tankskibe og store TEU-containerskibe udfører dækudstyr mange opgaver både i havn og på det åbne hav.
Lastekraner og pumper laster og losser alt fra sojabønner til flydende naturgas (LNG). På arbejdsfartøjer gør offshore-kraner og landgangssystemer det muligt at understøtte og vedligeholde offshore-installationer såsom vindmølleparker og boreplatforme. Pålidelige spil holder fortøjningsliner spændt, hejser ankre fra dybden og trækker fiskenet og trawls, der indeholder dagens fangst, op. Kravene til dækudstyr varierer meget, og løsningerne tilpasses ofte. Det er vigtigt at kende den nøjagtige situation og anvendelse, før elmotoren specificeres.
Havvand tærer motorer
Havmiljøet kræver hårdt og holdbart udstyr, hvilket gør, at rederne prioriterer maskiner af høj kvalitet. Det betyder først og fremmest, at de mekaniske dele er godt beskyttede mod de uundgåelige stænk af havvand. Den reelle trussel er ikke selve vandet, men saltet, som Maarten de Beun, Hoyers Sales Manager for Deck Machinery, forklarer.
– Presset fra havforholdene og især havvand ødelægger udstyret, fordi saltet tærer igennem alt. Du kan tørre en motor, der er våd af ferskvand, og stadig få den til at virke, men hvis en motor er gennemvædet med saltvand, er den død. Derfor bør du aldrig stole på en standard industrimotor til nogen former for marineformål. Du skal i stedet vælge en, der er specialfremstillet til marineformål.
Klargør dit dækudstyr til det rette miljø
For at undgå risikoen for skader som følge af salteksponering skal en marinemotor altid have en høj beskyttelsesklasse på IP56 eller bedre. Der kræves ofte særlige lakeringssystemer afhængigt af installationsområdet, såsom C5 i henhold til ISO 12944 eller Norsok M-501. Ud over de generelle forholdsregler skal du også tage højde for den nøjagtige belastning og driftsmiljøet, når du designer dækudstyr.
– Kravene til marineudstyr kan variere drastisk afhængigt af skibet og den påtænkte anvendelse. Efterhånden som skibsfarten stiger i polarområderne, oplever vi for eksempel en øget efterspørgsel på motorer, der kan arbejde ved temperaturer helt ned til minus 40-50 grader Celsius, især for shuttle-tankskibe, der sejler ved Arktis. Vi har også for nylig udviklet et komplet sortiment af eksplosionssikre ATEX-motorer til marinemarkedet. Inden for dækudstyr er de motorer særligt relevante for cargopumper og kompressorer om bord på tankskibe og gastankskibe, der transporterer brændbart gods, siger Maarten de Beun.
Andre relevante produkter omfatter blandt andet en klemkasse til brug på åbent dæk. Klemkassen er specialfremstillet til at undgå vandindtrængen gennem dækslet eller kabeltilslutningsbøsningerne. Den har et særligt dæksel til indkoderen til beskyttelse af elektronikken samt forstærkede bolte og ringforseglinger.
Hoyers produkter til dækudstyr
Hoyer har et bredt udvalg af marinemotorer, som kan tilpasses ethvert specifikt marinemiljø eller formål, herunder installation på åbent dæk.
- Standard marinemotorer – IE1, IE2, IE3, IE4 effektivitet
- Marinebremsemotorer
- Eksplosionssikre marinemotorer – ATEX- og IECEx-certificerede
Typiske anvendelsesområder for dækudstyr
Spil
Kraner
Cargopumper
Lugedæksler
Redningsudstyr
Landgangsbroer