Fokus på miljøet øger markedet for gastankskibe
Stigende efterspørgsel på renere energi betyder flere ordrer på tankskibe til flydende gas, især i Sydkorea. Hoyer Motors lancerer et nyt program af eksplosionssikre motorer, der egner sig til de høje sikkerhedskrav om bord på gastankskibene.
Et stigende antal tankskibe transporterer flydende gas over havene som flydende rørledninger. Efterhånden som den globale søgning efter mere miljøvenlige alternativer til kul og olie fortsætter, er behovet for flydende naturgas (LNG) og petroleum gas (LPG) steget støt de seneste ti år.
– Det begyndte med revolutionen inden for skifergas i USA, og siden har vi oplevet en supertrend for verdensomspændende levering og efterspørgsel på LNG. USA har investeret kraftigt i fortætningsfaciliteter til LNG, og det samme har Australien og Qatar. Hovedparten af eksporten går til Kina, der er i færd med at blive den største globale forbruger af LNG, siger Niklas Bengtsson, Director maritime intelligence hos Lloyd’s List Intelligence.
Renere luft og lavere skibsemissioner
Den kinesiske efterspørgsel på flydende gas drives både af et behov for mere energi til yderligere økonomisk vækst og et ønske om at reducere luftforureningen ved at gå fra kul til gas. Det giver renere afbrænding og er mindre CO2-intensivt. Desuden betyder de skrappere begrænsninger for skibsemissioner i IMO's svovldirektiv, at flere skibe konverteres til at sejle på LNG, hvilket øger den globale efterspørgsel yderligere.
– Rederier har tre muligheder for at kunne leve op til de nye begrænsninger for udledning af svovl: At bruge brændstof med lavere svovlindhold, at installere et røggasrensningsanlæg (scrubber) eller at skifte til LNG-drevne skibe. Den store mængde billig LNG, der er til rådighed i USA, gør sidstnævnte til et attraktivt valg, hvis man ofte anløber havne i USA, siger Niklas Bengtsson.
Grundet mangel på interkontinentale rørledninger transporteres LNG og LPG hovedsageligt med skib, hvilket gør gastankskibe til en af de hurtigst voksende flåder målt i procent. For at kunne flyttes sikkert skal flydende gas holdes under tryk ved en bestemt temperatur. LNG skal for eksempel holdes på en temperatur omkring minus 160 grader Celsius under hele rejsen, og det kræver udstyr af høj kvalitet.
Nye eksplosionssikre motorer fra Hoyer Motors
Både LNG- og LPG-tankskibe samt skibe, hvor hovedmotoren drives af LNG, skal efterleve strenge sikkerhedskrav, herunder eksplosionssikre pumper og kompressorer. Med henblik på at imødekomme den stigende efterspørgsel fra såvel skibsværfter som martime OEM'er har Hoyer Motors lanceret et helt nyt program af ATEX- og IECEx-certificerede, eksplosionssikre motorer.
– Med dette nye program kan vi tilbyde vores kunder et stort udvalg af motorer til applikationer, der bruges på gastankskibe og i andre farlige områder som f.eks. gaspumper, brændstofpumper, kompressorer og genfordråbningssystemer. Det er omfattet af det sædvanlige værditilbud fra Hoyer, der indebærer hurtig levering, høj kvalitet og nem adgang til dokumentation, siger den administrerende direktør for Hoyer Group, Henrik Sørensen.
Premiere på Kormarine 2019
Størsteparten af nye gastankskibe fremstilles på tre koreanske skibsværfter - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Hyundai Heavy Industries og Samsung Heavy Industries – med Kina og Japan som aftager af de fleste resterende ordrer. Derfor har Hoyer Motors valgt at lancere det nye eksplosionssikre program på Kormarine 2019 messen i Busan den 22. til 25. oktober 2019.
– Det nye program fremstilles på vores faciliteter i Kina, der er udvidet for nylig, og kombineret med vores stærke asiatiske supply chain er vi meget tæt på de fleste af vores potentielle kunder i gasmarkedet. Det gør det muligt for os ikke kun at sikre hurtig levering men også at yde hurtig, effektiv og lokal support til vores kunder, siger Henrik Sørensen.
Det nye program i tal
- Byggestørrelse: IEC 80-355
- Effekt: 0,18-375 kW
- Frekvens: 50 eller 60 Hz
- Industrielt- eller marinedesign
- ATEX- og IECEx-certificeret