Hoyer-motorer på verdens første metanol-drevne containerskib
Mærsks nybyggede containerskib, Solstice, er det første i en række af fartøjer, der kan sejle på både metanol og konventionelt brændstof. I motorrummet er IE4-motorer fra Hoyer med til at sænke energiforbruget.
Lige nu er verdens første metanol-drevne containerskib i færd med sin jomfrurejse fra Hyundai Mipo skibsværftet i Sydkorea til Mærsks hovedkvarter i København. Den nybyggede feeder liner har en kapacitet på 2100 TEU (twenty-foot equivalent unit) og er en vigtig brik i Mærsks vej mod målet om CO2-neutralitet i 2040.
Mærsk har valgt at satse stort på metanol som drivmiddel i bestræbelserne på at sænke udledningerne af drivhusgasser. Det nye containerskib er det første af i alt 25 bestilte skibe, der er udstyret med dual-fuel motorer, der kan drives af både metanol og konventionelt svovlholdigt brændstof. Desuden har Mærsk indgået aftaler om indkøb af bæredygtig bio-metanol og e-metanol til den nye flåde.
Energieffektive elmotorer i maskinrummet
Det er ikke kun på brændstof-fronten Mærsk har valgt at gøre en ekstra indsats for at reducere miljøpåvirkningen. I maskinrummet på det nye containerskib er der brugt energieffektive IE4-motorer fra Hoyer til at drive de forskellige pumper. Det giver et væsentligt lavere energiforbrug end de IE1- eller IE2-motorer, der normalt anvendes til marinebrug.
– Vi kan tydeligt se, at energieffektivitet bliver prioriteret højere i marinesektoren. Tidligere ville man typisk anvende mindre effektive motorer til pumperne, men Mærsk og mange andre aktører har travlt med den grønne omstilling. Og her gælder det om at skrue på alle tilgængelige håndtag for at nå klimamålene, siger Karsten Hjort Rygaard, Global Key Account Manager – Shipowner hos Hoyer Motors.
IE4-motorer fra Hoyer er defineret ved høj energieffektivitet. Det giver store muligheder for energibesparelser på tværs af markeder og applikationer.