DK
DE
CN
GB

Svovlkrav sender scrubber-markedet til tops

Nye miljøregler fra FN’s søfartsorganisation IMO betyder, at rederierne fremover skal vælge mellem at droppe svovlholdigt brændstof eller at få installeret en scrubber til at rense udstødningsgassen. Det forventes at drive efterspørgslen på scrubbere yderligere i vejret.

06/12/2018

En fastholdelse af ambitiøse svovlkrav og et nyt forbud mod at sejle med heavy fuel er godt nyt for både miljøet og for scrubber-producenterne. Fra marts 2020 er det kun skibe med en vådscrubber, der må have brændstof med højt svovlindhold ombord.

Samtidig har IMO’s komite til beskyttelse af det maritime miljø, MPEC, afvist at dispensere for et maksimalt svovlindhold på 0,5 procent i brændstoffet på skibe uden scrubbere. Beslutningen blev truffet på MPEC’s topmøde i London i slutningen af oktober 2018, og det ventes at øge den i forvejen høje efterspørgsel på scrubbere til både retrofit og til nye skibe.

– Efter MPEC-topmødet står det nu klart, at rederierne fra 2020 kun har to muligheder: Installér en scrubber eller skift til brændstof med lavt svovlindhold. Og flere større rederier har allerede signaleret, at de satser på scrubbere, siger Ketil Vesterlund, CCO hos Hoyer.

Leveringsevnen er altafgørende

Hoyer Motors har i de senere år haft fokus på motorer til vådscrubbere og er derfor forberedt på den øgede efterspørgsel. Hoyers energieffektive IE2 og IE3 marinemotorer bruges primært til de store pumper og ventilatorer i scrubbersystemet. Grundet samarbejdet med de markedsledende scrubber-producenter har Hoyer et grundigt applikationskendskab og kan med kort varsel levere elektromotorer, der lever op til de særlige krav. Netop den korte leveringstid er essentiel i scrubbermarkedet efterhånden som 2020-kravene kommer nærmere og nærmere.

– Motorer til scrubbere skal kunne klare et maritimt miljø med påvirkninger fra fugt og saltvand. Samtidig skal de være forberedt for frekvensomformerdrift. Det betyder blandt andet, at de skal have en højere isolationsklasse på viklingerne og isolerede lejer til at forebygge lejestrømme, siger Ketil Vesterlund og forsætter:

– Evnen til at levere hurtigt og samtidig være fleksibel i forhold til de endelige tekniske specifikationer er en nødvendighed, da det er et marked, hvor tid ofte er et af de vigtigste konkurrenceparametre for vores kunder.

Hurtig klassificering

Ud over en stor lagerbeholdning af scrubbermotorer og mulighed for at ombygge motorer til særlige specifikationer har Hoyer Motors også tætte relationer til de maritime klassifikationsselskaber som ABS, DNV GL og BV. Det er afgørende for en gnidningsfri leverance af klassificerede elektromotorer til maritimt brug.

– Det kan have stor betydning for kravene til motoren, om scrubberen bliver vurderet til at være en essentiel eller en ikke-essentiel del af skibet, og det kan variere fra selskab til selskab. Hvis den er essentiel, må skibet ikke sejle, hvis den ikke virker. Det kan betyde store udgifter for rederen. Vi har et godt samarbejde med klassifikationsselskaberne, hvor vi i fællesskab finder den rigtige løsning, så vi kan sikre en hurtig og fleksibel levering. Det forventer vi vil blive forstærket yderligere med vores nye testcenter i Danmark, slutter Ketil Vesterlund.