DK
DE
CN
GB

Stort lager og stærk distribution holder skibene på havet

Når et fragtskib får akut behov for en ny elektromotor, så skal den helst stå klar, når skibet lægger til kaj i næste anløbshavn. Ellers kan det koste dyrt. Hoyer er i færd med at opruste sit distributionsnetværk, så den rette motor kan leveres i Le Havre, Rotterdam eller Singapore med få døgns varsel.

05/01/2018

Når et skib får problemer med en elektromotor på åbent hav, så sætter skibets ejer som regel alle sejl til for at skaffe en passende erstatning. For hvis det drejer sig om et vitalt system, som for eksempel hejsesystemet til redningsbådene, så kan selv en mindre motor holde et skib i havn indtil fejlen er udbedret. Det bliver hurtigt omkostningsfuldt, både i mistede indtægter samt udgifter til havnen. Derfor skal en ny motor helst være klar til montering, allerede inden skibet stævner ind i anløbshavnen.

Udfordringen er, at et fragtskib kan have op til 200 forskellige elektromotorer ombord, og at skibets destination kan skifte med kort varsel.

For komplekst til katalog

Som Senior Manager for indkøb og planlægning i rederiet Torm A/S har Helle Hvitfeld ansvaret for at sikre, at de rette dele er parat, når skibene skal i tørdok. Hun har tidligere haft ansvaret for rederiets daglige operationer, og forklarer om nogle af de udfordringer, der er forbundet med at servicere en handelsflåde.

– Hos Torm arbejder vi på at få så mange dele som muligt i katalog, så de er kodet ind i vores systemer med priser og specifikationer og er lette at bestille. Det er bare ikke så let at praktisere, når det kommer til elektromotorer. Vores skibe har typisk flere hundrede forskellige motorer, og det varierer, hvilken type de er, hvordan de er monteret, hvilken størrelse de har, og på hvilket værft skibet er bygget. Derfor er vi nødt til at operere med enkeltbestillinger fra sag til sag, forklarer Helle Hvitfeld, der blandt andet har stået for samarbejdet mellem Torm A/S og Hoyer.

Hvor er næste havn?

I modsætning til containerskibe, der sejler efter en nøje planlagte fartplan, så sejler Torms skibe med raffineret olie i tramp-fart uden fast charter. Det vil sige, at ruten skifter fra tur til tur, og at der ofte er flere optioner på destinationen.

– Et af vores skibe kan sejle fra Bahrain med kurs mod Europa, uden at vi kan være sikre på, om det vil anløbe i Gibraltar eller Skagen. Så hvis en motor skal udskiftes, har rederiets indkøbere nogle gange kun 72 timer til at få lokaliseret den rette motor og få den leveret til den rigtige havn. Det kræver et stærkt samarbejde med en leverandør, der ikke blot har den nødvendige specialviden, men også en stor lagerbeholdning og et stærkt distributionsnetværk, siger Helle Hvitfeld.

Marineservice på tre niveauer

For bedre at kunne betjene kunder som Torm A/S og øvrige i rederibranchen har Hoyer i den seneste tid oprustet på flere fronter. På den måde er Hoyer bedre i stand til at yde den optimale service, uanset om der er tale om et større rederi eller en af de udvalgte distributører.

– Vi har stort fokus på eftermarkedet inden for skibsfart i øjeblikket og opjusterer vores aktiviteter på tre forskellige niveauer. For det første arbejder vi direkte med de største rederier. Derudover udbygger vi vores netværk af distributører og agenter, så vi kan levere til havne fra Le Havre til Singapore med meget kort varsel. Endelig er vi til stede på online portaler, der formidler kontakt mellem leverandører, distributører og redere, fortæller Global Key Account Manager, Brian Byskov fra Hoyer.

Hoyer aftersales-setup

Er du interesseret i at være distributør? Læs mere om vores distributørsamarbejde her eller kontakt os.