DK
DE
CN
GB

Hoyer Motors ombord på prisvindende og miljøvenlig hybrid-færge

Ved Nor-Shipping-messen 2019 vandt verdens største hybrid-færge, M/S Color Hybrid, titlen som ”Ship of the Year 2019”. Prisen til det miljøvenlige fartøj signalerer en ny tid inden for marinen og sender et tydeligt signal om branchens engagement i at reducere CO2-udledningen.

Den 16. august 2019 kunne passagererne ombord på M/S Color Hybrid nyde jomfrurejsen på verdens største plug-in hybrid-fartøj uden at blive forstyrret af støj og udstødning fra dieselmotorer. Den 16 meter lange RoPax-færge drives af et 65 tons tungt batteri, så den kan sejle med en hastighed på 12 knob i næsten komplet stilhed. Et strømsystem på land ved havnen i Sandefjord kan oplade det 4,7 MWh store batteri på blot en time.

Passagerer og mandskab kan være stolte over at befinde sig ombord på et skib, der både er miljøvenligt og har vundet priser. M/S Color Hybrid fik prisen ”Ship of the Year 2019” på Nor-Shipping-messen 2019 i Norge den 4. juni, hvor HKH Kronprins Haakon overrakte prisen til Gunvor Ulstein, CEO i Ulstein Group, som har bygget fartøjet.

IMO (International Maritime Organisation): Hybrid-fartøjer skal anerkendes

Innovation er et af de centrale kriterier for at vinde prisen Ship of the Year, og M/S Color Hybrid har helt afgjort mange innovative funktioner. Udover den miljøvenlige fremdrift er M/S Color Hybrid udstyret med et effektivt varme-genvindingssystem og affaldshåndteringssystem, som giver mulighed for at bruge skibets affald til at producere varme og elektricitet på biokraftværker til lands.

Disse eksempler på innovation anerkendes ikke blot af juryen for prisuddelingen, men også af International Maritime Organization, IMO. IMO har en ambitiøs strategi for at begrænse CO2-udledningen fra skibe.

- Vi skal finde innovative løsninger for at leve op til de ambitioner, der er lagt ud i IMO's indledende strategi for CO2-reduktion fra skibe. Det er tydeligt, at det er nødvendigt at gå væk fra kul for at nå de aftalte mål, så hybrid-færger og andre midler til CO2-reduktion skal anerkendes, siger Natasha Brown, talsperson for IMO.

Strategien kræver betydelig CO2-reduktion

IMO's strategi lægger op til en reduktion af kulkraft i international shipping med mindst 40 % i 2030 og stræber mod 70 % i 2050 sammenlignet med 2008. Den samlede årlige CO2-udledning fra international shipping bør begrænses med mindst 50 %. Derudover har IMO allerede implementeret obligatoriske forholdsregler for energieffektivisering på skibe. I henhold til reglerne i Energy Efficiency Design Index (EEDI) skal nye skibe bygget efter 2014 være op til 30 % mere energieffektive i 2025 som beskrevet i fase 3-kravene.

Udover EEDI-reglerne for nye skibe skal alle skibe have en Handleplan for energieffektivisering af skibet (Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP)), som kræver, at skibet ser på, hvad der kan gøres for at forbedre energiforbruget, såsom forbedret rejseplanlægning, hyppigere rensning af propellen og skibsdele under vandet og installation af genvindingssystemer til restvarme eller luft-friktionssystemer.

- At opnå målene i IMO’s CO2-strategi kommer til at kræve en blanding af tekniske, operationelle og innovative løsninger, der kan bruges på alle skibe. Disse rækker fra alternative brændstoffer til optimering af ankomst til havnen, hybrid fremdrift, forbedret rensning af skroget for at undgå friktion med mere, siger Natasha Brown.

Om Color Hybrid

  • Color Hybrid blev leveret den 1. august 2019 og vil betjene ruten Sandefjord-Strömstad
  • Den måler 160 meter i længden og 27,1 meter ved boven
  • Den har en lastkapacitet på 2.000 passagerer og 500 biler
  • Den er bygget af Ulstein Verft for Color Line
  • I Color Hybrid er der installeret flere Hoyer-motorer, som driver pumperne i motorrummet.