Over Hadstenvej 42
8370 Hadsten
Danmark
CVR no. 17 63 06 95
Phone
Hoyer Motors: +45 8698 2255
Fax: +45 8698 2256
hoyermotors@hoyermotors.com
På ni rekordstore LNG-drevne containerskibe skal 709 elektriske motorer fra Hoyer Motors bidrage i de vigtige pumpe- og ventilationssystemer. Ved at koble miljørigtig fremdrift fra gas med energieffektive motorer og VFD-løsninger kan skibsredere mindske deres samlede CO2 udledning.
Flere verdensrekorder blev slået, da skibet CMA CGM Jacques Saadé i september stævnede ud på sin jomfrurejse fra Kina mod Europa. Med en lastkapacitet på 23.000 tyvefodscontainere og en længde på 400 meter er containerskibet det største af sin slags i verden, som er drevet alene af flydende naturgas (LNG).
Den franskejede gigant er den første i en serie af ni, som over de kommende 14-18 måneder står klar på CSSC Jiangnan-Changxing-værftet i Shanghai. Og på hver af de ni enorme konstruktioner bidrager Hoyers kinesiske afdeling med adskillige energieffektive IE2 motorer gennem tre forskellige OEM kunder.
Det store skibsprojekt i Kina er et aktuelt eksempel på marinebranchens stigende fokus på miljø og grøn omstilling. Det mærker Hoyer især i form af en øget efterspørgsel på energieffektive motorer og VFD-løsninger. Men også den voksende opmærksomhed på brugen af LNG som miljøvenlig fremdrift giver muligheder.
‒ I de kommende år vil vi uden tvivl se flere og flere LNG-skibe, der lige nu driver markedet i lande som Korea og Singapore. Det er et komplekst nichemarked, hvor der stilles meget høje krav til leverandørerne, og hvor vi konstant skal udvikle vores kompetencer.
‒ Som i mange andre brancher er den grønne omstilling øverst på den maritime dagsorden. Selvom de elektriske motorer er små brikker i et stort puslespil, skal vigtigheden af dem ikke undervurderes. Skibet er afhængigt af, at motorerne driver pumpesystemets forsyning af vand, og at ventilationen fungerer. Og med så mange motorer på hvert skib kan det give en stor samlet gevinst at energioptimere, siger Michael Mantzius Andersen, Hoyers Sales Director i Asien.
Hoyers leverance består dels af IE2-motorer i varierende størrelse til pumpeapplikationer i skibets motorrum, som blandt andet skal forsyne kølevand og olie til de store hovedmotorer, der driver skibets aksel. Dels af eksplosionssikre marinemotorer til applikationer der driver ventilationen af skibets værdifulde lastrum.
‒ Som underleverandør spiller Hoyer naturligvis en mindre rolle i projektet. Men i forsyningskæden har vi meget stor indflydelse på, at skibene leveres rettidigt til rederen, siger Michael Mantzius Andersen og fortsætter:
– Der findes mange producenter af elektromotorer. Men det er få, der kan lave en motor samt tilbyde de services der hører til for at en kunde foretrækker leverandøren frem for andre. Ud over hurtig levering indebærer det blandt andet teknisk kundeservice, fleksibilitet og samarbejde med klassificeringsselskaberne.
Nybyggeri i marinebranchen er traditionelt forbundet med store omkostninger, og det kan have alvorlige økonomiske konsekvenser, hvis der sker forsinkelser i byggeprocessen. Hurtighed er derfor helt afgørende for Hoyer i rollen som underleverandør af elektromotorer.
‒ Vi stræber efter hurtighed i alt, hvad vi gør over for kunden. Hurtige beslutninger, hurtig reaktionstid, hurtig levering og hurtig afklaring af kundens udfordringer. Det betyder, at vi er hurtige til at løse de eventuelle problemer der måtte opstå for OEM, værft og rederen, siger Michael Mantzius Andersen.
Til forskellige applikationer i skibets motorrum:
Til applikationer i skibets lastrumsventilation:
Under Markeder på Hoyers hjemmeside kan du læse mere om tilgangen til marinemarkedet, og du kan blandt andet finde typiske anvendelsesformål og information om test og klasning.